Yolcu taşımacıları sorunlara çözüm aradı
30 Ocak 2020 | Perşembe
30 Ocak Perşembe günü İstanbul Ticaret Odası’nda gerçekleştirilen mevzuat çalıştayında meslek örgütleri yaşadıkları sorunları dile getirdiler.
İstanbul Ticaret Odası’nda 30 Ocak Perşembe günü düzenlenen mevzuat çalıştayına Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdür Vekili Mahmut Gürses, İstanbul Bölge Müdür Yardımcısı Yalçın Doğan, TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi Başkanı Mustafa Yıldırım, İTO Meclis Üyesi ve TTDER Genel Sekreteri Mehmet Öksüz, TOFED Başkanı Birol Özcan, İSTAB Başkanı Turgay Gül, Yönetim Kurulu Üyeleri, TÜSFED Başkanı Hakan Orduhan, İstanbul Özel Halk Otobüsleri Esnaf Odası Başkanı Göksel Ovacık, 22 ve 23 nolu İTO Meslek Komitesi üyeleri, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Toplu Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü yetkilileri, İstanbul Emniyet Müdürlüğü Trafik Şube Müdürlüğü yetkilileri, Kültür ve Turizm Bakanlığı yetkilisi ve sektör mensupları katıldı.
Araçlar bir ay bağlanıyor, ticaret engelleniyor
İTO 22. Nolu Şehiriçi Yolcu Taşımacılığı Üyesi ve İSTAB Başkanı Turgay Gül, D2 belgesi ile ilgili kesinlikle bir düzenleme yapılması gerektiğini belirterek, “Bir acil durumda şoför değişikliğine gittiğinizde yapılan denetimde araçlar bir ay süre ile bağlanabiliyor. Türkiye’nin gerçek anlamda taşımacılık alanına yönelik Belediyelerin de mutabık kalacağı bir yönetmelik çıkarılması gerekiyor. Bir aracın bir ay bağlanması hatta 60 gün bağlanması ticareti engelliyor. Bu durum taşımacının da bir daha belini doğrultamamasına neden oluyor. Servise giden bir aracın daha sonra havalimanına transfere gitmesi durumunda acil durumlarda eksiklikler olabiliyor. Sahada yaşanan sorunlara birlikte çözüm aramak çok önemli” dedi.
Rehber personel yaşı ve eğitim durumu
İTO 22. Grup Şehiriçi Yolcu Taşımacılığı Üyesi Levent Birant, Okul Servis Araçları Yönetmeliği ile okul araçlarında çalıştırılacak rehber personel ilgili 22 yaş ve lise mezunu şartının sektörü zorladığını belirterek şunları söyledi: İstanbul’da 14 bin, Türkiye genelinde ise 80 bin dolayında okul taşıtı olduğunu tahmin ediyoruz. Ancak sektörde rehber personel çalışma şekli genelde şoför eşi veya akrabası konumunda. Lise mezunu rehber personel İŞKUR’a 1500 başvuru arasından 3’ü lise mezunu. 4 Bakanlık tarafından çıkarılan ortak yönetmelik olduğu için tek tek görüşme yapmak gerekiyor ama sonuç almak mümkün olmuyor. Denetimler yapılıyor, bu şartlara uygun personel olmadığında sıkıntılar yaşanıyor. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın bu sorunun çözümü noktasında adım atmasını bekliyoruz. Bunun dışında İstanbul’da tahdit uygulaması ile birlikte LA serisi araçlar D2 belgesine de kayıtlı durumda. Burada belgeden düşürüldüğünde atıl kapasite oluşacak. D2 belgesi için ayrıca araç temini gerekecek ve bu da maliyetleri artıracak. Biz LA serisi plakalı araçlarımızın D2 belgesi kapsamında çalışmaya devam etmesi yönünde bir imkan tanınmasını bekliyoruz. 37 yıldır 17 bin taksi var İstanbul’da. Taksicilerin esnaf odasının da taksi sayısının artırılmasını istediğini de biliyoruz. 5 veya 10 bin adet taksi İstanbul’a eklenirse turizm tarafına da katkı yapar. Belge kiralayan sürücülere de yönelik bir alan açılmış olur. Gerçek işini yapmak isteyen rahatlıkla yapabilecektir. LA serisi uygulamasının turizm araçlarına getirilmesi de sektörün disipline edilmesi anlamında katkı sağlayacaktır”
Okul taşıtlarının turizm sektöründe çalışması
TÜSFED Başkanı Hakan Orduhan, İstanbul’da yaz döneminde turist sayısının artması ile mevcut kapasitenin yetersizliği 9+1 sorununu meydana getirdiğini belirterek, “ Bu sorunu çözmek için ve kontrolün sağlanmasına yönelik sadece yaz aylarında okul taşıtlarının da turizm sektöründe kullanılması talebi gündeme geldi. Belediye de sadece yaz aylarında okul taşıtlarına belge vererek bu imkanı verdi. İstanbul’un ihtiyaçları noktasında bunu konuşmak gerekiyor. UKOME kararları saha ile konuşularak alınırsa sorunların çözümü noktasında ilerleme sağlanabilir” dedi.
Taşımacılığın fotoğrafı çıkacak
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdür Vekili Mahmut Gürses, Ulaştırma Elektronik ve Denetleme Sistemi U-ETDS’nin önemine dikkat çekerek, “Bu sistem ile taşımacılığın fotoğrafını ortaya çıkarabileceğiz. Her ay istatistik yayınlayacağız. Kim ne yapmış, nereye taşımış onu göreceğiz Birlikte çalışarak güzel sonuçlar alacağımıza inanıyoruz. Çünkü hepimiz aynı gemideyiz. D2 ve B2 belgelerin yaşının 12’ye çekilmesi istendi. Bunu yaparız. Belgelere kayıtlı otobüslerin yaş ortalaması da 20 falan değil. Yaş ortalaması 8. İstanbul’da okul taşıtlarının yaşını 20’ye çıkarın deniliyor ama ortalaması 3 zaten. Otobüslerde yangınlar yaşanıyor. Araçlarda ikaz alarm sistemine yönelik çalışma yapıyoruz. Her yıl kontrol edilmesi zorunlu olacak” dedi.
Haberkaynak: http://www.tasimadunyasi.com/